Blogginlägg

Nintendos Virtual Boy 20 år!

Inte många i Sverige kommer ihåg Nintendos största flopp, Virtual Boy. Först och främst för att den aldrig släpptes i Europa- eller PAL-regionen, sen hade den inte en särskilt lång livslängd heller, men konsolen i sig visar på Nintendos innovativa anda!

Virtual Boy kom ut den 21 juli 1995 i Japan, och släpptes knappt en månad senare i Nordmerika, men livslängden på konsolen var inte längre än ca 6 månader. Konsolen var dyr, $180 dollar vilket motsvarar lite över 1500 kronor. Med inflationen motsvarar det ca 2400 kronor idag! En Game Boy kostade inte ens hälften så mycket.

Det var mycket hype kring Virtual Boy innan den lanserades, men Nintendo gjorde bland annat ett stort misslyckat marknadsföringsförsök i USA. Genom att samarbeta med Blockbuster som hyrde ut filmer och spel på den tiden, lät de Blockbuster hyra ut en Virtual Boy för $10 dollar. Den hyrdes ut till 750 000 personer! Alla dessa människor hade kanske köpt en Virtual Boy om de inte fått testa den innan! ;D Istället såldes bara totalt i Japan och USA 770 000 enheter, och Virtual Boy är idag den sämst säljande konsolen genom Nintendos historia.

Vad gjorde att Virtual Boy sålde så dåligt då? Först och främst så var den för dyr för vad den levererade. Men tekniken i den gjorde att den blev dyr, hade de försökt göra den bättre hade den blivit ännu dyrare! Istället för att köra på full färg så valde de bara en färg, allting är rött på svart:

Virtual Boy screenshot - Insmouse no Yakatta

Även om det är ett 3D-djup i bilden så kändes spelen ganska platta. Man kunde inte ha konsolen på sig och den interagerade inte med ens rörelser. Istället hade den en vanlig handkontroll som vilken annan konsol som helst. De marknadsförde den som “bärbar”, men eftersom du var tvungen att ha ett bord eller dylikt att ställa konsolen på så kändes den inte så bärbar som t.ex. en Game Boy.

Virtual Boy med handkontroll

En annan faktor som försämrade försäljningen var att föräldrar och köpare var oroliga att den var hälsofarlig. Det fanns varningar om epilepsi, folk berättade om yrsel och huvudvärk i samband med spelandet. Konsolen i sig har en inbyggd funktion att stänga av sig själv efter 15-30 minuters speltid! Detta för att man inte skulle få några skador på synen. Oroväckande? Ja lite… Personligen känner jag inte av något när jag spelar Virtual Boy dock.

Virtual Boy

Sen släpptes det väl inte särskilt många spel till Virtual Boy. Totalt 22 stycken, varav bara 14 i USA. Det finns idag en dedikerad skara fans till Nintendos största misslyckande. På Planet Virtual Boy kan man hitta homebrews och även utgivningar av spel som aldrig fick se dagsljuset. Det är också ett eftertraktat samlingsobjekt då det bara tillverkades 1,26 miljoner enheter.

Det är en charmig del av Nintendos historia tycker jag. De försökte göra något annorlunda och var inte rädda för att misslyckas. Virtual Reality var väldigt inne på 90-talet, och vi ser idag hur det kommer tillbaka med Oculus Rift, Microsofts HoloLens och Project Morpheus.

Grattis till Nintendos Virtual Boy som precis har fyllt 20 år och är en milsten i TV-spelshistorien som inte borde glömmas bort!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *